Hur ofta har du kontakt med dina kunder?

sociala-medierDu kanske ringer tre kunder om dagen eller träffar femtio kunder i veckan. Varje sådant samtal tar ganska mycket av din tid, tid du skulle kunna använda till annat. Med sociala medier kan du nå hundra kunder eller mer om dagen. Det är inte bara kommunikationen som stärks med dina befintliga kunder utan även möjligheten att få nya kunder och öka din försäljning.

Social selling är ett ganska nytt grepp. Det handlar om att du som företagare kan involvera sociala medier i ditt traditionella säljarbete både i kontakten med befintliga kunder och för att öka din kundkrets. Ofta rekommenderas LinkedIn för detta arbeta och för att bygga nätverk men du kan lika gärna använda dig av det här på ditt företags Facebooksida.

Kommunicera, inte informera

Undvik att informera och satsa istället på att kommunicera med dina följare och hjälp dem att lösa sina problem. Genom att dela med dig av din erfarenhet och den kunskap du har bygger du ett förtroende och gör din kommunikation mer relevant för dina kunder.

Du visar helt enkelt att du förstår vilka frågeställningar som de funderar på i sin vardag. Se till att du bli en värdefull resurs som de gärna återkommer till. Försök inte sälja dina produkter och tjänster på Facebook utan ha inställningen att du är där för att hjälpa dina följare.

Dela med dig av det du kan utifrån dina kunders perspektiv och de kommer snart inse vad du kan bidra med i deras verksamhet och vardag. Med en väl genomtänkt strategi kommer du att påverka kunderna i deras aktiva köpprocess.

Står valet mellan dig och ett annat företag är sannolikheten stor att de väljer dig, som de känner förtroende för, framför den andra.

Social selling ger dig mer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.