Hur marknadsför och annonserar du för ditt företag?

Att annonsera i en tidning kan i vissa fall vara motiverat, speciellt om det är för ett specifikt evenemang eller erbjudande. Men du riskerar alltid att du drunknar bland alla andra annonser som finns på samma sida. Det blir både dyrt samtidigt som du förblir osynlig.

Om du istället vill prova på ett kostnadseffektivt sätt att både stärka ditt varumärke, öka kommunikationen med dina kunder och på så sätt öka din omsättning, då är sociala medier ett effektivt medel.

Tänk kvalitet och inte kvantitet!

Är du ett mindre företag med få anställda är det viktigt att du bestämmer dig för vilken eller vilka kanaler du ska finnas i. Försök inte vara med i alla utan bestämd dig istället för att göra det riktigt bra i en eller två.

Vid det här laget vet du nog att en webbsida är ett måste för ditt företag. Finns du inte på nätet så syns du inte och syns du inte så hittar förstås inga kunder dig. Lika viktigt som att finnas på nätet med en webbsida är det att finnas på Facebook med en företagssida. Dina kunder söker lika ofta på Facebook efter information som de gör på övriga internet.

Det är dock några saker som du måste komma ihåg – är du inte aktiv ska du inte vara där. Och ska du vara där så behöver du göra det bra och på rätt sätt. Det är lättare än du tror, du behöver bara lära dig hur och du behöver göra upp en plan. Det finns mycket information att läsa in sig på men det tar tid så mitt råd till dig är att göra det du är bra på och anlita hjälp för att göra det där andra som du behöver men inte hinner med.

Hur ofta pratar du med dina kunder?

Du kanske ringer tre kunder om dagen eller träffar femtio kunder i veckan. Varje sådant samtal tar ganska mycket av din tid, tid du skulle kunna använda till annat. Med sociala medier har du nå hundra kunder eller mer om dagen beroende på hur aktiv du är.

Dina kunder pratar säker redan om dig i sociala medier vilket förstås är en bra anledning för dig att också finnas där. Det är på så sätt som du kan påverka diskussionen.

Tänk också på att dina kunder är dina bästa ambassadörer. Varje gång som de gillar eller kommenterar något som du gör så syns ditt företag i deras nyhetsflöde. Ju fler personer som gillar desto mer synlig blir ditt företag.

Hinner du inte?

Börja med att avsätta digital tid. En kvart på förmiddagen och en kvar på eftermiddagen kan räcka plus en till en halv dag varannan månad. Den tiden har du och den tiden kommer att visa sig vara väl använd. Har du satt dina mål och gjort en plan för det kommande året har du redan gjort det mesta av arbetet. Det dagliga arbetet är enbart underhåll och för att föra dialog med dina kunder.

Hur ska du nå nya och befintliga kunder

När du gjort din plan för att marknadsföra dig på Facebook och sedan även fått verktyget du behöver för att göra det bra, då måste du på något sätt visa att du finns på kanalen. Ett sätt är förstås att annonsera. Den kostnaden är så liten jämfört med annonsen i tidningen och du kommer att bli betydligt mer synlig. Genom att använda dig av riktade annonser når du också rätt typ av kunder, de som faktiskt är intresserade av dina produkter och tjänster. Kampanjer som vänder sig till en speciell målgrupp eller område når du med några enkla inställningar.

Det är bättre att ha 300 relevanta följare

Vad du än gör så betala inte för att få följare! Antalet följare är inte det viktigaste utan kvaliteten på de följare du har. Om du betalar för att få fler följare kommer du enbart få sådana som inte interagerar med dina inlägg och det är inte vad du är ute efter.

Är du nöjd som det är

Du kanske redan har tillräckligt med kunder och tycker inte att du behöver fler. Grattis! Vad roligt. Genom att marknadsföra dig i sociala medier får du inte bara kunder utan rätt sorts kunder och framför allt så får du en möjlighet att stärka ditt varumärke. Du får också en möjlighet att föra en dialog med dina kunder och du kan se vad som sägs om ditt företag.

Var aldrig rädd för att avslöja vad du kan och var inte rädd för att dina konkurrenter ska sno dina idéer. Är det så att dina konkurrenter finns där i sociala medier redan så borde också du finnas där. Den som letar efter information om ditt företag kommer med stor sannolikhet istället välja det andra företaget om du inte finns att hitta. Gör det till ditt mål att se vad dina konkurrenter gör och gör det lite bättre.

Hör av dig så tar vi ett snack om hur du kan bli bättre i sociala medier

Marknadsför du ditt företag?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.