Testa Smart sökning i Word

Smarta hjälpmedel

Smart sökning i word

Det finns så mycket smarta hjälpmedel i Word som jag tror att många missar tyvärr. Sådant som kan underlätta tillvaron för den som skriver. För mig så är det i alla fall så att det dyker upp nytt hela tiden som jag inte kände till. Jag försöker att använda mig av kortkommandon så mycket som möjligt för att spara på kroppen och undvika musarm, nackont och allt som kan följa med i användandet av musen. 

Smart sökning kan komma väl till pass

Varsågod, Idag får du ett tips för smart sökning.

I Word finns en funktion som heter Smart sökning. Med den kan du snabbt söka på ett markerat ord eller en mening och få träffar på internet. Markera ordet, eller meningen, som du vill kolla upp, högerklicka på det markerade så hittar du Smart sökning där.

Fler tips kommer framöver så välkommen tillbaka!

Rykten som sprids i sociala medier

Jag lyssnade på P1 och programmet Tendens för nåt år sedan.

Rykten om mordet

Det handlade om morden på IKEAs varuhus i Västerås tidigare det året och hur historien spreds i sociala medier och skapade falska rykten.

Bilden av ett offer som påstods ha blivit halshuggen delades på nätet tusentals gånger. Bland annat av Isaak som har ca 2000 personer som läser hans inlägg. Det spekulerades i om det var ett terrordåd och att den som utförde dådet ropade Allahu akbar när han senare greps.

När Tendens reporter Sigge Dabrowski tittar på fallet träder en helt annan bild fram. Vad är sant och vad är rykten? Och vad kan rykten få för konsekvenser för de inblandade?

Jag lyssnade på programmet två gånger. Det var värt det! Lyssna du också.

Sändes tisdag 29 september 2015 kl 11.03 – Länk till programmet Tendens i P1

Social selling ger dig mer

Hur ofta har du kontakt med dina kunder?

sociala-medierDu kanske ringer tre kunder om dagen eller träffar femtio kunder i veckan. Varje sådant samtal tar ganska mycket av din tid, tid du skulle kunna använda till annat. Med sociala medier kan du nå hundra kunder eller mer om dagen. Det är inte bara kommunikationen som stärks med dina befintliga kunder utan även möjligheten att få nya kunder och öka din försäljning.

Social selling är ett ganska nytt grepp. Det handlar om att du som företagare kan involvera sociala medier i ditt traditionella säljarbete både i kontakten med befintliga kunder och för att öka din kundkrets. Ofta rekommenderas LinkedIn för detta arbeta och för att bygga nätverk men du kan lika gärna använda dig av det här på ditt företags Facebooksida.

Kommunicera, inte informera

Undvik att informera och satsa istället på att kommunicera med dina följare och hjälp dem att lösa sina problem. Genom att dela med dig av din erfarenhet och den kunskap du har bygger du ett förtroende och gör din kommunikation mer relevant för dina kunder.

Du visar helt enkelt att du förstår vilka frågeställningar som de funderar på i sin vardag. Se till att du bli en värdefull resurs som de gärna återkommer till. Försök inte sälja dina produkter och tjänster på Facebook utan ha inställningen att du är där för att hjälpa dina följare.

Dela med dig av det du kan utifrån dina kunders perspektiv och de kommer snart inse vad du kan bidra med i deras verksamhet och vardag. Med en väl genomtänkt strategi kommer du att påverka kunderna i deras aktiva köpprocess.

Står valet mellan dig och ett annat företag är sannolikheten stor att de väljer dig, som de känner förtroende för, framför den andra.